A számítógépek, okoseszközök használatakor rengeteg adattal szembesülhetünk: miközben például egy online áruházban böngészünk, egy sor információt adunk ki magunkról vásárlási szokásainkról, preferenciáinkról.
Az adatkorban a vásárló is kulcsszereplővé vált, mert a vállalatok számára létfontosságú fogyasztóik ismerete, hogy tudják, mikor, hol és milyen árucikkekre költik a pénzüket. Szokásaink megértéséhez, feldolgozásához, és természetesen a termékek eladásához különböző technikákat használnak, amelyeket folyamatosan optimalizálnak.
E módszerek egyike az eredetileg csak – és ma is főként – a vállalati döntéshozásra és vállalati felhasználókra kitalált üzleti intelligencia (business intelligence, BI) gyűjtőkategóriába tartozó, egyre gyakrabban mesterségesintelligencia-módszerekkel, főként gépi tanulással kombinált technológiák és alkalmazások. Nélkülük és előttük, szegényes adatsorokból kiindulva, nyers adatokat rosszul feldolgozva, inkább csak találgattak, hogy hogyan növelhető a fogyasztói élmény, és mint minden találgatásnál, sokszor lőttek mellé.
A BI a találgatást teszi idejétmúlttá, használatával pontos és nagymennyiségű adatból dolgoznak ki hatékony stratégiákat ügyfelekre. Viselkedésminták elemzésével segít a fogyasztói magatartás megértésében, és a magatartáshoz passzoló, jól megalapozott döntéshozásban, például termékek elhelyezésében és árazásában.
Ezekhez a folyamatokhoz és a vállalati döntéshozáshoz szükséges adatok eléréséhez, összegyűjtéséhez, tárolásához és elemzéséhez változatos adattárolási, valósidejű lekérdezési, analitikai, adatbányászati, adatmegjelenítő (dashboard) stb. eljárásokat használnak.
Mivel a big data, a közösségi hálózatok és a számítási felhő korában az információmennyiség másfél év alatt megkétszereződik, és az adatbázisok száma, mérete még ennél is gyorsabban növekszik, egyre nagyobb kihívás a BI működőképes alkalmazásokba integrálása, a különböző forrásokban megtalálható adatok összegyűjtése egy platformon, találgatás helyett valóban adatalapú döntések meghozása.
Az alkalmazásoknak összhangban kell működniük a vállalati erőforrás-tervező, ellátási/beszerzési láncokat, ügyfélszolgálati kapcsolatokat kezelő megoldásokkal. Az információ adattárházakban történő összegyűjtéséhez és biztonságos tárolásához gondosan ki kell választani az alkalmazásintegrációs programokat és middleware-t, azaz az adott operációs rendszer és az alkalmazás közötti szoftverrétegeket is.
A BI mindig akkor a leghatékonyabb, ha a külső, piaci és az adott cég belső forrásaira vonatkozó adatokat kombinálja össze, így tud csak teljes képet kialakítani, így segít új üzleti lehetőségek feltérképezésében, a keresletnek megfelelő termékek és szolgáltatások kidolgozásában.
Az üzleti intelligenciát a bank- és általában a pénzügyi szektortól, az egészségügyön, a gyógyszeriparon keresztül a szállításig vagy a turizmusig, változatos területeken alkalmazzák, és az alkalmazások száma folyamatosan nő.
Frissítve: 2023. október 24.