A Neumann Társaság blogja az informatika, robotika legmenőbb témaköreiről – újszerű megközelítésben.

Kvantumugrás

Kvantumugrás

Miért eredményesebb játszva tanulni?

2020. december 16. - ferenck

A jelen és a közeljövő iskolája elképzelhetetlen számítógépes/videojátékok nélkül. Nagyon sok diák tanulmányai során valószínűleg használt már kifejezetten oktatási céllal fejlesztett játékokat, például a Minecraft speciális kiadását.  

Ősidők óta játékokon nevelkedünk, az embert öreg koráig végigkíséri játékos énje. Jó hír, hogy a számítógépes játékok sokáig elképzelhetetlennek tűnt alkalmazásokban – oktatásban, tőzsdén, kiképzésben – is hasznosulnak, miközben funkciók bővülése mellett, megőrzik eredeti szórakoztató jellegüket.

A számítógépes játékokat viszonylag régóta használják az oktatásban és a képzésben: egyéni képességek fejlesztésében, például a figyelem fenntartásában és csoportos tevékenységek, az együttműködés megtervezésében – a valós életben is hasznosítható stratégiák kidolgozásában, a csoporthoz tartozók egyéni adottságainak optimális kihasználásában –, a közös döntéshozásban egyaránt sokat segítenek. Egyelőre azonban még mindig nem terjedtek el olyan mértékben, mint amennyire indokolt lenne.

Masszívan többszereplős oktatási játékok az ezredforduló óta léteznek, az első nagy siker a mára kissé elhalványult, oktatási oldalként funkcionáló Whyville volt. Ennek lényege, hogy kikérdezés, unalmas könyvek helyett izgalmas kísérletek, interaktív játékok vezessék be a gyerekeket a tudomány világába. A diákok a játékbeli virtuális laboratóriumokban tanulmányozhatják például az űrhajózást, vagy ismerkedhetnek meg Newton harmadik törvényével.

oktatas3.jpg

A gamifikációhoz is kapcsolódó más játékokban és szintetikus világokban a diákok avatárjai bejárják az adott várost, könyvtári anyagokból és egyéb dokumentumokból dolgozhatnak, csapatmunkát végeznek, elmélyülnek a tantárgyakban. Komplex problémákra keresik a megoldásokat, és még a rossz tanulók is jobban teljesítenek, mint különben.

A 2009-ben indult Minecraft minden idők legsikeresebb számítógépes játéka. A felhasználó pixeles 3D-blokkokból álló világot fedezhet fel, dolgozhat az ottani nyersanyagokkal: eszközöket, építményeket hozhat létre belőlük. A játékmód függvényében, harcolhat ellenségekkel, együttműködhet más játékosokkal. A fejlesztőcéget felvásárló Microsoft és több más infokommunikációs nagyágyú ma már mind meghatározó szereplő az oktatáskutatásban és a tudásátadásban. A Microsoft pedig rengeteget tett azért, hogy a Minecraft az iskolai oktatás egyik általános eszközévé vált.

oktatas.jpg

A Minecraft kreativitást és innovációt hangsúlyozó, speciális oktatási változatát 2016-ban adták ki, az általános iskolától a felsőoktatási intézményekig, jelenleg közel 35 millió tanár használja világszerte. Annyira bevált, hogy emberi mellett gépi tanulásra is alkalmazzák, például a Facebook és más cégek tesztelik benne mesterséges intelligenciáikat.

Ezek a játékok fokozatosan épülnek be a különböző képzési formákba. A közeljövő leglátványosabb előretörése, a számos tanulási környezetben alkalmazható masszívan többszereplős oktatási játékok következtében az általános és középiskolákban (és kisebb mértékben a felsőoktatási intézményekben) várható.

A diákok egyrészt hozzászoknak ezekhez a közegekhez, majd idővel, különösen a virtuálisvalóság-technológiák fejlődésének hatására ezeket és a más jellegű szintetikus világokat teljesen rutinszerűen fogják használni, másrészt a szabad forráskódú és olcsóbb megoldások terjedésével maguk is fejleszthetnek egyszerűbb játékokat, egyre nagyobb mennyiségben alkothatnak tartalmat.

Frissítve: 2023. augusztus 19.

A bejegyzés trackback címe:

https://kvantumugras.blog.hu/api/trackback/id/tr1616339508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása