A Neumann Társaság blogja az informatika, robotika legmenőbb témaköreiről – újszerű megközelítésben.

Kvantumugrás

Közösségi hálózatok

2020. szeptember 09. - ferenck

A Facebookot mindenki használja, mégis szinte naponta mondja valaki, hogy most már nem, kész, vége, nem bocsátja többé adatait Mark Zuckerberg rendelkezésére. Vagy egyszerűen ráun, és valami másra, például a Tik Tokra cseréli.

Ugye mindegyikőtök hallott már ilyen történetet?

De honnan is jöttek a közösségi hálózatok, miért alakulhattak ki ezek a gigászi internetes médiabirodalmak?

sn.jpg

Az emberi természetből fakad, hogy szociálisan aktívak vagyunk, közösségre vágyunk. Így „programozták” a Homo sapienset, ez az „alapbeállításunk.” Az ősidők óta mindig megpróbálunk kapcsolatot teremteni másokkal, hálózatokat kialakítani egymással.

A digitalizáció és az információs társadalom korában bővültek a lehetőségeink, nagyon könnyen megtaláljuk az online érintkezés módjait is, a fizikai valóság mellett az interneten aktív társadalmi életet élhetünk. A különféle közösségihálózat-platformok és alkalmazások döbbenetesen kitágították a lehetőségeket.

sn3.jpg

Ma már egy csomó kapcsolat születik, erősödik és hal el ezeken a hálózatokon; és még fizikai találkozás, kézfogás sem kell hozzájuk.

A Facebook, a Twitter, a LinkedIn, a WhatsApp, az Instagram és a többi a közösségimédia-honlapokon kapcsolnak össze barátokat, családokat, munkatársakat, fogyasztókat, ügyfeleket. Egyaránt lehet társadalmi és üzleti rendeltetésük, vagy akár egyszerre mindkettő.

sn0.jpg

Maga a közösségi média az információ, ötletek, üzleti tervek és az önkifejezés más formáinak létrehozását, virtuális közösségekkel való megosztását és az együttműködést segítő interaktív számítógépes technológiák összessége. A jelenállapot kialakulását egyrészt a 2000-es évek elején megjelent, azóta folyamatosan fejlődő web 2.0-ás technológiák, másrészt az okostelefonok 2000-es évek második felében indult térhódítása tették lehetővé.

Az első közösségi hálózatról megoszlanak, de abban egyeznek a vélemények, hogy web 2.0 és okostelefónia előtti időkig kell visszamennünk: egyesek az 1996-ban alapított Bolt.com-ot, mások az egy évvel később indult SixDegrees.com-ot tartják annak.

sn6.jpg

Ugyan már nagyon sok és különféle közösségi hálózatot ismerünk, több sarkalatos ponton mégis találunk közöttük átfedéseket:

  1. mindegyik internetalapú,
  2. a felhasználó által létrehozott tartalmak az éltetőerejük,
  3. a felhasználók az adott hálózatnak megfelelő profilt készítenek maguknak,
  4. a hálózati szolgáltatások a felhasználói profilokat más személyekkel és csoportokkal kötik össze, így alakulnak ki online közösségek.

Hogy állunk ma, melyik hálózatot használják a legtöbben?

sn1.jpg

2019 végén a Facebook (2,23 milliárd havi felhasználó), a YouTube (1,9 milliárd), a WhatsApp (1,5 milliárd), a Facebook Messenger (1,3 milliárd), a WeChat (1,06 milliárd), az Instagram (1 milliárd), a QQ (861 millió), a Tumblir (642 millió), a Qzone (632 millió) és a semmiből berobbant Tik Tok (500 millió) volt a tíz legnépszerűbb közösségi médium.

Ismertebb hálózat még a 11. helyezett kínai Twitter, a Sina Weibo (392 millió), a 12. „igazi” Twitter (335 millió), a 13. Reddit (330 millió), a 15. LinkedIn (294 millió), a 16. Viber (260 millió), a 17. Snapchat (255 millió), a 18. Pinterest (250 millió) és a 20. Telegram (200 millió) is.

sn4.jpg

Az első tíz helyezett jól szemlélteti az utóbbi idők amerikai-kínai technológiai versengését: a közösségi médiát hat amerikai és négy kínai platform uralja.

    

A bejegyzés trackback címe:

https://kvantumugras.blog.hu/api/trackback/id/tr3416194936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.