A Neumann Társaság blogja az informatika, robotika legmenőbb témaköreiről – újszerű megközelítésben.

Kvantumugrás

Kvantumugrás

Fintech: telefonunk teszi barátságosabbá az unalmas pénzügyeket

2021. június 02. - ferenck

Régen az olyan hétköznapi pénzügyi műveletek elvégzéséhez, mint számlák befizetése vagy utalás, mindig fel kellett keresni a bankfiókot vagy postahivatalt. Később, az internet elterjedésével már számítógéppel is lehetett mindezt végezni, most pedig akár a buszon ülve is, az okostelefon segítségével. Az angol financial technology kifejezést rövidítő fintech megoldások teszik lehetővé.

fint0.jpg

A fintech gyűjtőnéven a pénzügyi szolgáltatások minden korábbinál gördülékenyebb megvalósulását és használatát támogató, jellegzetesen 21. századi technológiákat említjük. Alapvetően a felhasználók pénzügyi tevékenységét segítő, számítógépen, tableten és – mind inkább – okostelefonon egyaránt működő speciális szoftverekről, algoritmusokról van szó.

fint1.jpg

Ezeket a megoldásokat eredetileg bejáratott pénzügyi intézmények rendszerein használták, azóta viszont megváltozott az alkalmazásuk. A változás lényege, hogy a kizárólagos üzleti jelleg helyett, jelenleg egyre több szektorban, például az oktatásban, a lakosság banki tranzakcióiban, az adománygyűjtésben, befektetések megvalósításában, nonprofit tevékenységekben stb. elterjedt, elsődlegesen fogyasztó-orientált szolgáltatásokként működnek. Nem túlzás azt állítani, hogy a sokmilliárd dolláros üzletté vált fintech „berobbant” a mindennapokba.

fint2.jpg

Átutalást, befektetések kezelését, hitelfelvételt és sok más pénzügyi tevékenységet, a fintechnek köszönhetően, egyre inkább ügyintézők, külső segítség nélkül végzünk. Felmérések alapján az okostelefon-felhasználók legalább harmada napi két vagy több ilyen szolgáltatást vesz igénybe.

fint3.jpg

A szolgáltatások működését olyan technológiák garantálják, mint például a mesterséges intelligencia, az adatrobbanással, a big datával kulcsfontosságúvá vált adatelemző módszerek, a robotikus folyamatautomatizálás, vagy a blokklánc.

Mesterségesintelligencia-algoritmusokkal pénzügyi intézetek jobban megértik klienseik költekezési szokásait, bankok ügyfélszolgálatain terjedőben a beszélgető online botok (chatbotok) és más MI-alapú technikák használata, de az MI és a gépi tanulás a hitelminősítésben, csalások felderítésében, a vagyonkezelésben, vagy a szabályoknak való megfelelés elbírálásában szintén sokat segít. Adatelemzéssel az ügyfelek befektetései, piaci változások stb. pontosabban előrejelezhetők, az előrejelzések alapján új üzleti és marketing stratégiák, portfoliók alakíthatók ki.

fint5.jpg

A robotikus folyamatautomatizálás speciális, ismétlődő feladatok automatizálására összpontosít. Pénzügyi információk, például tartozások és követelések feldolgozásában jóval hatékonyabb, mintha hagyományosan, kézzel végeznék.

A blokklánc folyamatosan növekvő, egymáshoz biztonságos titkosítási (kriptográfiai) módszerekkel kapcsolódó blokkokból álló lista, a rajta lévő információkat központi irányítás nélküli, elosztott és rendszeresen összeegyeztetett adatbázis tárolja. Mivel a rendszer központ nélküli, pénzügyi műveletek megvalósításához nincs szükség harmadik félre. A legtöbb kriptovaluta – digitális fizető- vagy csereeszköz – ezen a technológián alapul.

fint.jpg

A fintech legismertebb alkalmazásai a mobilfizetés, a befektetéseket kezelő „robottanácsadók”, a banki szolgáltatásoknál olcsóbb előre feltöltött kártyák (Revolut stb.), a biztosítás-, az automatizált szabályozási technológiák, a virtuális pénz, például a bitcoin, vagy a projekteket közösségileg finanszírozó (crowdfunding) platformok.

A bejegyzés trackback címe:

https://kvantumugras.blog.hu/api/trackback/id/tr3116577958
süti beállítások módosítása