A Neumann Társaság blogja az informatika, robotika legmenőbb témaköreiről – újszerű megközelítésben.

Kvantumugrás

Kvantumugrás

Játékműfajok a lövöldözéstől a szimulációig

2020. november 25. - ferenck

Aligha lep meg az a tény, hogy a számítógépes/videojátékok soha nem voltak annyira népszerűek, mint ma. Hírfolyamaidban, közösségi interakcióidban, szinte mindenhol szembesülsz, naponta akár órákat töltesz el velük.

A stúdiók, infokom cégek rengeteg játékot fejlesztenek, sokféle közül válogathatsz: masszívan többszereplős online közösségi játékban ugyanúgy részt vehetsz, mint ahogy egyszemélyes lövöldözősben pusztíthatod a szörnyeket, de csodás versenyautókat is vezethetsz, vagy éppen de titkos kincseket kereshetsz.

game3.jpg

Egyetlen játékon belül keveredhetnek stílusok, típusok. Csoportosításukat a hasonló játékmenet, a felhasználó interakcióinak módja, és nem feltétlenül a történet, a bennük szereplő karakterek határozzák meg. Egy elsőszemélyes lövöldözős játék sci-fi, fantasy, katonai stb. környezetben, Krisztus előtt 2000-ben, az ókori Egyiptomban ugyanúgy játszódhat, mint a távoli jövőben, egy másik naprendszerben. Lényeg, hogy a kamera a mi nézőpontunkra, a játékmenet a fegyverek használatára összpontosít.

Egy műfajban több alműfaj keveredhet. Például akciójátékokban lövöldözős, verekedős, túlélési stb. típusok találhatók; mások, mint a böngésző- vagy a mobiljátékok viszont többféle műfajba is besorolhatók.

game1.jpg

A legtöbb játékot szórakoztatásra fejlesztik, soknak mégis más a rendeltetése: informálnak, meggyőznek vagy ösztönöznek valamire. Bármilyen játékmenetbe, műfajba tartozhatnak, elsődleges céljuk az oktatás, a hirdetés eljuttatása a célközönséghez, műalkotások bemutatása stb.

A műfajok bemutatásával ebben a látszatra kaotikus közegben igyekszünk rendet találni.

game.jpg

Az akciójátékok fizikai kihívásokra, a kéz és a szem gyors koordinálására és motorikus adottságainkra alapoznak. Az események nagy részét kontrolláló játékos áll a középpontban; műfajon belül az 1990-es évektől az elsőszemélyű lövöldözős játékok (FPS) a legnépszerűbbek, amelyeknek paradox módon létezik ma már „masszívan többszereplős online” (MMO) változata is.

game0.jpg

A kalandjátékok neve magáért beszél, a játékosnak más személyekkel, vagy a környezettel folytatott interakciókkal, változatos puzzle-halmazt kell megfejteni, viszont célját alapvetően nem ellenségek legyőzésével, megsemmisítésével éri el. Kisebb rajta a nyomás, mint az akciójátékokban, kevesebb a megszorítás, a műfaj ezért válhatott gamer-közösségeken kívül is gyorsan népszerűvé.

A két műfaj az akció-kalandjátékokban kereszteződik, de leginkább a teljesen egyik kategóriába sem sorolható alkotások tartoznak ide. A játékosnak általában hosszútávú feladatokat kell megoldania, célja eléréséhez tárgyakat gyűjtöget, kirakós játékokat abszolvál, és persze harcol is.

game2.jpg

A szerepjátékok ősében a játékosok egyfajta improvizációs színházban vettek részt: pontosan megfogalmazott szabályokat követve dolgozták ki alternatív személyiségüket, hajtották végre cselekedeteiket. A gyenge földi halandóként induló játékos fokozatosan tanul bele szerepébe, szakmájába, és közben új képességekre is szert tesz. A mai műfaj több és összetettebb szerepet kínál, legismertebb irányzata a (szintén) masszívan többszereplős online szerepjátékok (MMORPG).

A játékosok fajt (ember, elf, törp stb.) és kasztot (harcos, pap, vadász stb.) választanak, képességeket (erő, ügyesség, intelligencia stb.) fejlesztenek ki fiktív karaktereiknek, tapasztalatokat gyűjtenek, fő- és másodlagos foglalkozásokat tanulnak meg. Egyedül vagy többedmagukkal, kisebb és nagyobb, csoportokba (rendekbe, szövetségekbe, klánokba) tömörülve harcolnak az egyik oldalhoz sem tartozó szörnyek és egymás ellen, kincseket keresnek, kastélyokat építenek, kereskednek, esznek-isznak, pihennek. Gazdaságok jönnek létre: a tranzakciókat megkönnyítendő, a nagyobb játékvilágok valódira átváltható saját pénzzel rendelkeznek. A játékosok fizetség ellenében vihetik át karaktereiket a világon belüli egyik birodalomból a másikba. Virtuális tárgyakat adnak-vesznek, árvereznek. Tapasztalataik bővülésével feladataik köre és jelentősége is megváltozik. A lehetőségek tárháza szinte korlátlan, de játékonként eltér.

game4.jpg

A táblás játékokban (sakkban, dámában stb.) gyökerező stratégiai játékok minden más műfajnál több gondolkodást és megfontoltabb tervezést igényelnek a győzelemhez. A résztvevőknek stratégiai, taktikai és logisztikai kihívásokat kell megoldaniuk, például cselekvéssorozatokat kitervelniük egy vagy több ellenféllel szemben, amelyekkel csökkentik az ellenséges erők számát, és míg a szerepjátékokban kevesebb, de egyedibb, addig a stratégiai játékokban több, de általában azonos karakterrel szembesülünk. Ebben a műfajban is sok a valósidejű és az MMO változat.

game5.jpg

A valóság vagy képzeletbeli világ valamelyik aspektusát utánzó szimulációs játékok a legvegyesebb kategória, a városépítéstől a járművekig, sportig, sok témakör belefér.

A bejegyzés trackback címe:

https://kvantumugras.blog.hu/api/trackback/id/tr5616299834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása