A Neumann Társaság blogja az informatika, robotika legmenőbb témaköreiről – újszerű megközelítésben.

Kvantumugrás

Kvantumugrás

Hogyan segítenek rajtunk a csevegő-fecsegő robotok?

2020. december 30. - ferenck

Oktatási intézmények, hírmagazinok, áruházak honlapján többször belefuthattál „beszédes” virtuális asszisztensekbe, az adott témában tájékoztatást nyújtó, hasznos adatokat szolgáltató „fecsegő robotokba”, chatbotokba.

A chatbot az embert és a vele való közvetlen érintkezést helyettesítő, humán partnerével szöveges vagy szöveg-beszéd alapú kommunikációt folytató szoftveralkalmazás, általában szórakoztató felugró fej; olyan, mintha egy rajzfilmből bukkanna elő. A szó a ChatterBot rövidítése; először a Verbot (Verbal Robot) beszélgető-programot fejlesztő Michael Mauldin használta 1994-ben.

chat.jpg

Manapság a Microsofttól a Facebookig, sok infokom cég használja a technológiát, a Skype-on botok segítenek például hotelszobát és repjegyet foglalni, mások a virágrendeléstől az időjárás-jelentésig szolgáltatnak hasznos infókat. Kisebb cégek szintén fejlesztik saját botjaikat, egész iparág alakulhat ki körülöttük.

chat1.jpg

Egyes botok kétoldalú interakció helyett, például hírügynökségek oldalain röviden összefoglalnak történeteket. Bevásárló botok szöveg helyett inkább egy csomó terméket kínálnak fel, rájuk klikkelünk, mire opciók közül válogathatunk stb. Az interakció üzenetküldő ablakban zajlik, de beszélgetésre nem emlékeztet, és ezeknél a típusoknál nem is fontos, hogy emlékeztessen rá, mint ahogy az sem számít, hogy a beszélgető vagy nem beszélgető chatbotnak kidolgozott személyisége legyen.

chat0.jpg

Történetük a mesterségesintelligencia-kutatás korai szakaszában, az 1960-as években kezdődött. Az első, az MIT-s (Massachusetts Institute of Technology) Joseph Weizenbaum által fejlesztett ELIZA tizenkét évvel az MI-tesztet – a Turing-tesztet – kitaláló Alan Turing halála után, 1966-ban mutatkozott be a szobaméretű IBM 7094-en.

chat2.jpg

Tervezője a terápiás célokra ideálisnak tartott, pácienseit aktívan hallgató pszichoanalitikusokból kiindulva, a lélekgyógyász szerepét osztotta rá. A Doktornak hívott bot kulcsszavakat keresett partnerei mondataiban, szövegkörnyezetüket vizsgálta, és ha nem talált ilyeneket, általános töltelékszöveggel reagált, bármikor feltehető kérdésekkel felelt. Ha igen, a kijelentő mondatot alakította át kérdővé. Annyira megtévesztette pácienseit, hogy többen hitték: valódi pszichológussal konzultálnak.

chat4.jpg

Az 1980-as évektől egyre gyakrabban tűntek fel a sokáig csak a természetesnyelv-feldolgozáshoz kapcsolódó beszélgető-programok, Turing-tesztek közkedvelt vizsgaalanyai. Jellemzően egy-egy témakörre specializálódtak, az általánosabb rendeltetésűek pedig felsültek. A legátütőbb sikert a korai 2000-es években az AOL Instant Messenger és a Windows Live Messenger (a korábbi MSN) hálózatokon futó SmarterChild érte el. Gyors volt, könnyen lehetett kezelni, arányosan integrálta az emberi interakciót és a gépi pragmatizmust.

chat3.jpg

A jelen egyik felhasználói trendje, hogy sok appot letöltünk, de viszonylag keveset használunk, mert egyre kevesebben akarnak egyedi alkalmazást virágvásárlásra, hírolvasásra stb. Minél integráltabb egy app, annál többen élnek vele. Minél kevésbé „szeparált”, minél jobban integrálhatók bele botok, annál komplexebb, több problémával birkózhatunk meg egy platformon, valószínűbb a siker.

chat5.jpg

A big data, a természetesnyelv-feldolgozás és a gépi tanulás fejlődése, a felhőszámítás-alapú adattárolás, a növekvő számítási kapacitások, a virtuális asszisztensek elterjedése, a velük folytatott kommunikáció mindennapossá válása kedvez a chatbotoknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://kvantumugras.blog.hu/api/trackback/id/tr4216363170
süti beállítások módosítása