A Neumann Társaság blogja az informatika, robotika legmenőbb témaköreiről – újszerű megközelítésben.

Kvantumugrás

Kvantumugrás

Miért eredményesebb játszva tanulni?

2020. december 16. - ferenck

Ugye te sem tudod már elképzelni a jelen és a közeljövő iskoláját számítógépes/videojátékok nélkül? Tanulmányaid során valószínűleg használtál kifejezetten oktatási céllal fejlesztett játékokat, például a Minecraft speciális kiadását.  

Ősidők óta játékokon nevelkedünk, az embert öreg koráig végigkíséri játékos énje. Jó hír, hogy a számítógépes játékok sokáig elképzelhetetlennek tűnt alkalmazásokban – oktatásban, tőzsdén, kiképzésben – is hasznosulnak, miközben funkciók bővülése mellett, megőrzik eredeti szórakoztató jellegüket.

oktatas4.jpg

A számítógépes játékokat viszonylag régóta használják az oktatásban és a képzésben: egyéni képességek fejlesztésében, például a figyelem fenntartásában és csoportos tevékenységek, az együttműködés megtervezésében – a valós életben is hasznosítható stratégiák kidolgozásában, a csoporthoz tartozók egyéni adottságainak optimális kihasználásában –, a közös döntéshozásban egyaránt sokat segítenek. Egyelőre azonban még mindig nem terjedtek el olyan mértékben, mint amennyire indokolt lenne.

oktatas2.jpg

Masszívan többszereplős oktatási játékok az ezredforduló óta léteznek, az első nagy siker a mára kissé elhalványult, oktatási oldalként funkcionáló Whyville volt. Ennek lényege, hogy kikérdezés, unalmas könyvek helyett izgalmas kísérletek, interaktív játékok vezessék be a gyerekeket a tudomány világába. A diákok a játékbeli virtuális laboratóriumokban tanulmányozhatják például az űrhajózást, vagy ismerkedhetnek meg Newton harmadik törvényével.

oktatas3.jpg

A gamifikációhoz is kapcsolódó más játékokban és szintetikus világokban a diákok avatárjai bejárják az adott várost, könyvtári anyagokból és egyéb dokumentumokból dolgozhatnak, csapatmunkát végeznek, elmélyülnek a tantárgyakban. Komplex problémákra keresik a megoldásokat, és még a rossz tanulók is jobban teljesítenek, mint különben.

oktatas0.jpg

A 2009-ben indult Minecraft minden idők legsikeresebb számítógépes játéka. A felhasználó pixeles 3D-blokkokból álló világot fedezhet fel, dolgozhat az ottani nyersanyagokkal: eszközöket, építményeket hozhat létre belőlük. A játékmód függvényében, harcolhat ellenségekkel, együttműködhet más játékosokkal. A fejlesztőcéget felvásárló Microsoft és több más infokommunikációs nagyágyú ma már mind meghatározó szereplő az oktatáskutatásban és a tudásátadásban. A Microsoft pedig rengeteget tett azért, hogy a Minecraft az iskolai oktatás egyik általános eszközévé vált.

oktatas.jpg

A Minecraft kreativitást és innovációt hangsúlyozó, speciális oktatási változatát 2016-ban adták ki, az általános iskolától a felsőoktatási intézményekig, jelenleg közel 35 millió tanár használja világszerte. Annyira bevált, hogy emberi mellett gépi tanulásra is alkalmazzák, például a Facebook és más cégek tesztelik benne mesterséges intelligenciáikat.

Ezek a játékok fokozatosan épülnek be a különböző képzési formákba. A közeljövő leglátványosabb előretörése, a számos tanulási környezetben alkalmazható masszívan többszereplős oktatási játékok következtében az általános és középiskolákban (és kisebb mértékben a felsőoktatási intézményekben) várható.

oktatas1.jpg

A diákok egyrészt hozzászoknak ezekhez a közegekhez, majd idővel, különösen a virtuálisvalóság-technológiák fejlődésének hatására ezeket és a más jellegű szintetikus világokat teljesen rutinszerűen fogják használni, másrészt a szabad forráskódú és olcsóbb megoldások terjedésével maguk is fejleszthetnek egyszerűbb játékokat, egyre nagyobb mennyiségben alkothatnak tartalmat.

A bejegyzés trackback címe:

https://kvantumugras.blog.hu/api/trackback/id/tr2516339508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása